Τετάρτη 25 Αυγούστου 2010

Για να θυμούνται οι παλιοί και να μαθαίνουν οι νέοι, Νο 34 / 25 Αυγούστου 2010.

ΓΙΑ ΝΑ ΘΥΜΟΥΝΤΑΙ ΟΙ ΠΑΛΙΟΙ
ΚΑI ΝΑ ΜΑΘΑΙΝΟΥΝ ΟΙ ΝΕΟΙ.
Γράφει ο Γιώργος Ι. Καζαντζής.
Giorgoskaza.blogspot.com.

Φώτο Νο 1. Από τη Γενική Συνέλευση του Συλλόγου Εμποροεπαγγελματοβιοτεχνών  Πτολεμαϊδος το 1963.














 O αναφερόμενος σύλλογος, μαζί με τον Εμπορικό σύλλογο, αποτελούσαν το αρχιτεκτονικό δίδυμο της μεταβαλλόμενης γεωγοκτηνοτροφικής Εορδαίας, την εποχή εκείνη και ειδικότερα της Πτολεμαϊδος, στο μεγαλύτερο Βιομηχανικό Κάντρο παραγωγής της ηλεκτρικής ενέργειας της χώρας μας.
Η ραγδαία αυτή μεταβολή, της δομής της περιοχής μας, βρήκε ανέτοιμους, τους φορείς της πόλης με συνέπεια τη δημιουργία πολλών προβλημάτων στο γνωστό βασικό ιστό που εκκινήτο η πόλης και η περιοχή μας ολόκληρη.     
Η Δημοτική αρχή, ανήμπορη ή, αν θέλετε, ανίκανη –λόγω των γεγονότων της ανορθόδοξης επιλογής του εκλεγέντος Δημάρχου- δεν μπόρεσε να ακολουθήσει τα γεγονότα της ραγδαίας αυτής μεταβολής, όμως, χάρις στην ιδιωτική πρωτοβουλία, με μπροστάρηδες, τους δύο προαναφερθέντες φορείς (συλλόγους) και το φιλοπρόοδο και εργατικό λαό της περιοχής μας, σε χρόνο ρεκόρ, θα λέγαμε εμείς, κατάφεραν να αλλάξουν την εικόνα και να δημιουργήσουν όλες εκείνες τις προϋποθέσεις  που απαιτούνται για μια βιομηχανική πόλη, τόσο, από πλευράς ευχάριστης διαμονής των χιλιάδων εργαζόμενων και όχι μόνο, όσο και από την πληθώρα των πάσης φύσης  ευπρεπών καταστημάτων για την άνετη διαβίωση του λαού της νέας βιομηχανικής περιοχής μας.
Πρέπει να τονίσουμε, πως, οι αναφερόμενοι σύλλογοι, δεν περιόριζαν τη δραστηριότητά τους μόνο στην επαγγελματική τους κατεύθυνση, αλλά, δραστηριοποιούνταν και σε άλλους βασικούς τομείς της πόλης και της περιοχής, πλαισιώνοντας τους αντίστοιχους φορείς για την διεκδίκηση αιτημάτων της πόλης και της περιοχής, όπως:
* Κατασκευή δρόμων με τα χωριά της Εορδαίας.
* Εγκατάσταση νέων Τραπεζών,
* Εγκατάσταση νέου σύγχρονου κτιρίου ΟΤΕ .
* Την ίδρυση τεχνικής σχολής μαθητείας.
* Τη δημιουργία εργατικού κέντρου, που δεν ήταν και .. των συμφερόντων τους.
* Όπως και της ανάπτυξης της εβδομαδιαίας δημοτικής αγοράς που εξελίχθηκε σε καλύτερη της Δυτικής Μακεδονίας      

Στη φώτο μας, από αριστερά, γνωστές και σημαντικές προσωπικότητες της εποχής που έπαιξαν σημαντικό ρόλο στην ανάπτυξη της μετά- γεωργοκτηνοτροφικής εποχής.
Σειρά 1η, καθιστοί: Μισαηλίδης Δημόκριτος, Πατρικίδης Γιώργος, Σπανίδης Παναγιώτης, Κούσης Αντώνης, Βίττης Φώτης, Βαβούρας Θόδωρος και Παπαθωμάς Δημήτρης.
Σειρά 2η, όρθιοι:  Σκουμπάκης Σπύρος, Καπασακάλης  Σταύρος, Κούσης Θωμάς, Κούσης Ανέστης, Κεφαλίδης Κυριάκος, Σαββουλίδης Ηλίας Σαλονικίδης Κώστας, Μουρατίδης Αλκιβιάδης, Γρηγοριάδης Υπάτης, Καραμπατσάκης Γιώργος, Πρωτόγερος Βαγγέλης, Μπιλιούσης Βασίλης, Κοκκίνης Χαρίλαος, Βίττης Ανδρέας, Ορφανίδης Ιωακείμ, Κεχαγιάς Γιώργος, Τογκαλίδης Θόδωρος, Ναθαναηλίδης Παναγιώτης και Αυλογιάρης Γιώργος..

Φώτο Νο 2. Στην εβδομαδιαία αγορά της Κοινότητας Χαραυγής (Τζουμάς-Αμύγδαλα) το 1947.













Φίλες και φίλοι, είναι γνωστό στους παλιούς, ας το μάθουν και οι  νέοι, πως, η Κοινότητα Τζουμάς ( Αμύγδαλα και τώρα Χαραυγή) ανήκε στην Επαρχία Εορδαίας και η ενδιαφέρουσα (για καταναλωτές της περιοχής και εμπόρους) εβδομαδιαία αγορά της γίνονταν κάθε Τρίτη, σε καθορισμένο χώρο της Κοινότητας.
Λόγο της εμπόλεμης εσωτερικής κατάστασης, που δημιούργησε η ανταρσία του Κ.Κ.Ε., η Πολιτεία έπαιρνε τα κατάλληλα μέτρα για την προστασία των συναλλασσόμενων αποστέλλοντας μια ομάδα στρατιωτών.
Το 1947, από όπου και η φώτο μας, διακρίνουμε, στο μέσον, το  Διοικητή του λόχου προστασίας υπαίθρου, που ήταν ο συμπολίτης μας, δάσκαλος και έφεδρος Ταγματάρχης, Συμεωνίδης Μιλτιάδης και δίπλα του, το συνάδελφό και καλό του φίλο, έφεδρο ταγματάρχη, Δούκα Αλέξανδρο, από τα Γρεβενά και γύρο τους ορισμένους στρατιώτες της φρουράς.

Φώτο Νο 3.Τελέσθηκε, στην Κοινότητα, Παλαιοχωρίου(Φούφα) Εορδαίας, το μνημόσυνο του Μακεδονομάχου καπετάν Φούφα και των παλικαριών του, το 1935.
















Με επισημότητα και με μεγάλη συμμετοχή των, πολιτικών, στρατιωτικών, Χωροφυλακής και λοιπών αρχών της Δυτικής Μακεδονίας, καθώς και πλήθους λαού της περιοχής των Καϊλαρίων, τελέστηκε στο χωριό Παλαιοχώρι (Φούφα) το μνημόσυνο του Μακεδονομάχου Καπετάν Φούφα και των παλικαριών του που έπεσαν ηρωικά μαχόμενοι για την απελευθέρωση της Μακεδονίας μας, στην  ομώνυμη Κοινότητα,  Παλαιοχώρι.
Εντύπωση προκάλεσε η αξιοπρεπής και άψογη εμφάνιση, τόσο, των αρχών, όσο και των απλών πολιτών για την πολύ δύσκολη εκείνης εποχή. 
Ο ομιλητής, με γλαφυρότητα αναφέρθηκε στη δυσκολία του πολύπλοκου, πολυμέτωπου Μακεδονικού αγώνα, στην τεράστια σημασία του για το Έθνος και εξήρε τη γενναιότητα των αγωνιστών του, όπως του Καπετάν Φούφα και των παλικαριών του που έπεσαν μαχόμενοι στο πεδίο του καθήκοντος .
Κλείνουμε μπροστά τους, με ευλάβεια και ευγνωμοσύνη το γόνυ για την υπέρτατη θυσία τους.
Ας είναι αιώνια η μνήμη τους και το χώμα, της ελεύθερης Μακεδονίας μας που τους σκεπάζει, ελαφρύ.  
Ακολούθησε προσκλητήριο νεκρών και κατατέθηκαν στεφάνια από τους επίσημους και πολλά  λουλούδια από το λαό.
 
Φώτο Νο 4. Δυο βετεράνοι της μεταπολεμικής πιάτσας “Αγοραίο” (ταξί) το 1957.
















Τα αγοραία επιβατικά αυτοκίνητα, την περίοδο της πολεμικής περιόδου. Αλλά και μέχρι το 1960 (περίπου), μετριόνταν στα δάκτυλα του ενός  χεριού και στο σύνολό τους, παλιά και του ιδίου σχήματος με το εικονιζόμενο της φώτο μας.
Η κίνησή τους μικρή και ως εκ τούτου μικρές και οι απολαβές των ιδιοκτητών τους και γινόντουσαν ακόμα χειρότερες, όταν ο ιδιοκτήτης προσλάμβανε υπάλληλο οδηγό, είτε γιατί δεν είχε δίπλωμα, είτε για διάφορους άλλους λόγους προσωπικούς λόγους.
Όμως, οι οδηγοί των αγοραίο, είτε ιδιοκτήτες, είτε υπάλληλοι, ήταν μεταξύ των καλλιτέρων, κάτι που εκτός της μεταφοράς ανθρώπινης ζωής, είχαν να αντιμετωπίσουν και την ανυπαρξία των δρόμων προς τα χωριά μας, αλλά, είχαν να αντιμετωπίσουν και ..τις νάρκες της περιόδου 1946-1949, όπου θρηνήσαμε αρκετά θύματά τους. Πέρα, όμως και από αυτά, είχαν να αντιμετωπίσουν την τρισάθλια οικονομική κατάσταση και κυρίως, στη γεωγοκτηνοτροφική περιοχή μας, το κάθε σπίτι διέθετε το ταχυκίνητο Ι.Χ του-αλογάκι ή γαϊδουράκι- ή βραδυκίνητό του-βοδάκι ή βουβαλάκι, που όμως τους εξυπηρετούσαν θαυμάσια.
Στη φώτο μας, από αριστερά, με φόντο την παλιά Πτολεμαϊδα, οι δυο βετεράνοι της οδήγησης, ο Παναγιωτίδης Τηλέμαχος, από τον Περδίκα και ο Γάκης Αλέκος, κατάκοποι από το .. φόρτο της δουλειάς και του..  βάρους του πορτοφολιού τους, ξεκουράζονται, πάνω στα φτερά της αγάπης τους .    
ΔΗΜΟΣΙΕΥΤΗΚΕ, στον ΕΟΡΔΑΪΚΟ ΠΑΛΜΟ, στο φύλλο 1233 / 25 Αυγούστου 2010, σελίδα 27, ημέρα Τετάρτη.
Νο 34 / 2010.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου