Τετάρτη 6 Ιανουαρίου 2010

Για να θυμούνται οι παλιοί και να μαθαίνουν οι νέοι. Νο 1. 6-1-2010.


ΓΙΑ ΝΑ ΘΥΜΟΥΝΤΑΙ ΟΙ ΠΑΛΙΟΙ ΚΑI ΝΑ ΜΑΘΑΙΝΟΥΝ ΟΙ ΝΕΟΙ.
Γράφει ο Γιώργος Ι. Καζαντζής.

ΤΟ ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΟ ΚΟΖΑΝΗΣ ΚΑΙ Η ΑΠΟΨΕΙΣ ΜΑΣ ΤΟ 1977.
Με αφορμή, φίλες και φίλοι του Νομού μας και όχι μόνο, το πρόσφατο δημοσίευμα, του αγαπητού φίλου μας και “συναδέλφου” δημοσιογράφου εκ Κοζάνης, Βήτα Γιώργου, σχετικά με τη λειτουργία του αεροδρομίου Κοζάνης και τα σχετικά σενάρια που, το ένα απορρίπτει το άλλο, βγαίνει το συμπέρασμα, πως, η όλη μορφολογία του εδάφους της περιοχής δεν προσφέρεται για αεροδρόμιο της σύγχρονης σημερινής αεροπλοΐας.
Στην εποχή του ήταν κατάλληλο και προσέφερε πολλά και κυρίως, κατά την τριπλή πολεμική περίοδο της χώρας μας.
Τις απόψεις αυτές, εμείς, τις εκφράσαμε από το 1977, με δημοσιεύματά μας, τόσο, στην εφημερίδα της Θεσσαλονίκης “Ελληνικό Βορρά”, όσο και στις τοπικές του Νομού μας, με αφορμή και πάλι, ένα τραγικό, πολύνεκρο, αεροπορικό συμβάν στις βουνοκορφές ΜΕΤΑΞΑ.
Το δημοσίευμά μας αυτό, το αναδημοσιεύουμε, όπως είχε την εποχή της δημοσίευσής του, για να το θυμηθούν οι παλιοί, αλλά, κυρίως, για να το μάθουν οι νέοι, για να δραστηριοποιηθούν, να κινηθούν προς πάσα κατεύθυνση, για να προλάβουν να μη επαναληφθεί το κακό, αλλά και να απολαύσουν τα πλεονεκτήματα της ασφαλούς και ταχείας αεροπλοΐας της σύγχρονης εποχής μας.
Πριν από 33 (27-11-1977) χρόνια γράφαμε.
Φώτο Νο 1.



















Συμπληρώνεται, αυτές τις μέρες, ένας χρόνος που ο Νομός Κοζάνης και μαζί του όλη η Δυτική Μακεδονία δεν συνδέεται, με την υπόλοιπη Ελλάδα, αεροπορικώς.
Ύστερα από τραγικό αεροπορικό δυστύχημα του περασμένου Νοεμβρίου(1976) και το θόρυβο που δημιουργήθηκε για την ακαταλληλότητα του αεροδρομίου, η “Ολυμπιακή” διέκοψε τις πτήσεις της για την Κοζάνη και έτσι καταργήθηκε το μοναδικό δρομολόγιο Αθηνών-Δυτικής Μακεδονίας.
Η διακοπή γίνεται κάθε μέρα πιο αισθητή, από τη διαπίστωση ότι, οι κάτοικοι τουλάχιστον των Νομών, Κοζάνης-Φλώρινας και Καστοριάς, αναγκάζονται να χρησιμοποιήσουν τη Θεσσαλονίκη, ή, τη Λάρισα για να ταξιδέψουν στην Αθήνα ή, ακόμα και στο εξωτερικό.
Και όμως υπάρχει ο τρόπος για να αποκατασταθεί αυτή η σύνδεση:
Να κατασκευασθεί ένα νέο αεροδρόμιο στην περιοχή της Εορδαίας, στην οποία άλλωστε προϋπήρχαν, κατά τη διάρκεια του Β΄ παγκόσμιου πολέμου, σε δύο σημεία με μικρές και πρόχειρες εγκαταστάσεις, όμως με δυνατότητες να αναπτυχθούν και να εξυπηρετήσουν την εξελισσόμενη αεροπλοϊα και την οικονομική ανάπτυξη της περιοχής μας.
Να σημειώσουμε πως η Πτολεμαϊδα βρίσκεται στην καρδιά της Δυτικής Μακεδονίας και όχι μόνο, δεδομένου, ότι, τα σύνορά της εφάπτονται όχι μόνο με αυτά των τριών Νομών της Δυτικής Μακεδονίας, αλλά και με τους Νομούς, Πέλλης (Εδεσσα) και Ημαθείας(Βέρροια) .
Ένα αεροπορικό ταξίδι, σήμερα, είναι το πιο ασφαλές και το πιο ταχύ μέσον μεταφοράς και η στέρηση αυτής της δυνατότητας, σε ένα τόσο σημαντικό τμήμα του πληθυσμού και τόσο αποκομμένο από το συγκοινωνιακό δίκτυο της χώρας, δημιουργεί σοβαρό θέμα και προβληματίζει το λαό μιας ολόκληρης ακριτικής περιφέρειας, αλλά και τους αρμόδιους φορείς των εργοστασίων της ΔΕΗ-ΛΙΠΤΟΛ(λιγνιτωρυχεία Πτολεμαϊδος) και ΑΕΒΑΛ (Α.Ε.Βιομηχανία Αζωτούχων Λιπασμάτων).
Οι οικονομικοί παράγοντες, επεσήμαναν και πρόσφατα, τις δυσχέρειες αυτές και διερωτήθηκαν:
* Γιατί οι αρμόδιες υπηρεσίες δεν κινούνται προς την κατεύθυνση ανευρέσεως του κατάλληλου χώρου, στην περιοχή της Πτολεμαϊδος, ώστε, να κατασκευασθεί ένα σύγχρονο αεροδρόμιο που να πληρεί τους όρους ασφάλειας των πτήσεων και μάλιστα με τα σύγχρονα αεροσκάφη μια και τα παλιά θα αποσυρθούν πολύ σύντομα;
* Είναι δίκαιο, για τη σημερινή εποχή, όπου η ζωή είναι μια αδιάκοπη ταχύτητα, οι κάτοικοι της ακριτικής αυτής περιοχής να στερούνται του ευεργετήματος της ταχείας και ολιγότερο επικινδύνου καθημερινής κινήσεώς τους;
* Αλλά και η δημιουργία των τεράστιων εργοστασιακών συγκροτημάτων της περιοχής, για την κανονική λειτουργία τους, έχουν ανάγκη ταχείας κινήσεως ανθρώπων και υλικών. Πως όμως;
Σημειώνουμε και πιστεύουμε ότι, στο μεγάλο λεκανοπέδιο της ΠΤΟΛΕΜΑΪΔΟΣ υπάρχει ο καταλληλότερος χώρος για το σκοπό αυτό.
Πέρα όμως από αυτά, η Πτολεμαϊδα, ως ευρισκόμενη στο μέσον των νομών Κοζάνης-Καστοριά και Φλώρινας, γιατί όχι και της Έδεσσας που, με την κατασκευή του δρόμου της δεν θα ξεπερνά τα 15 με 20 λεπτά;
Οι προϋποθέσεις υπάρχουν και αναμένεται να υπάρξει και το ανάλογο ενδιαφέρον της πολιτείας , ώστε, με τη διάθεση ολίγων (σε σύγκρισή με άλλες περιοχές) εκατομμυρίων, για να κατασκευασθεί ένα σύγχρονο αεροδρόμιο, στην ακριτική περιοχή μας, που θα καλύπτει όχι μόνο τη σημερινή σύγχρονη αεροπλοΐα αλλά και την εξελισσόμενη μελλοντική, εξυπηρετώντας συγχρόνως και τους φιλότιμους απομονωμένους φύλακες των συνόρων της Πατρίδας μας.

Φώτο Νο 2. Στο προ-γαμήλιο γλέντι της νύφης στο χωριό Αρδασσα Πτολεμαϊδος το 1958.
Μέσα στο πλαίσιο των ποντιακών εθίμων, συμπεριλαμβάνεται και το ξεχωριστό γλέντι, γαμπρού και νύφης, την προηγούμενη της τέλεσης του Μυστηρίου στην Εκκλησία, με συγγενικά και πολύ φιλικά πρόσωπα της κάθε πλευράς.
Στη φώτο μας, από δεξιά, οι οικείοι, συγγενικά και φιλικά πρόσωπα της νύφης, στην αυλή τους στο στάδιο της προθέρμανσης για το ολονύκτιο γλέντι και έπεται η… συνέχεια για την επομένη: Ο Τσαγκαλίδης Γιάννης (Γιάγκον), Καραγιαννίδης Παναγιώτης (Πανίκας), Ξενητίδης Γιάννης (Γιάγκον), Μαυροματίδης Γιώργος (Γιωρίκας), Λυκίδης Κώστας (Κωστίκας), Ξενητίδης Θόδωρος, ο άγνωστός μας Χ;, ο μικρούλης, Καραλευθέρης Ανέστης και πίσω του όρθιος ο πατέρας του, Καραλευθέρης Κώστης, με τον κεμετζέ ο λυράρης, Παπαδόπουλος Γιάννης (Γιάγκον), Αμαραντίδης Δημήτρης, Ευσταθιάδης Δημήτρης, Μηλόπουλος Θόδωρος, Τσαγκαλίδης (ο Τσιαγκάλτς) Γιώργος (Γιώρτς), ο Δήμος με Χ; επώνυμο και ο εκ Πτολεμαϊδος , Ζαχούδης Πανάγος.

Σημειώσεις- Συμπληρώσεις- Διορθώσεις, σύνταξης.
Στη φώτο μας Νο 1/ 23-12-2009, ο 1ος, από αριστερά, είναι, ο Καζαντζής Νίκος (Λάκης) και όχι ο Μελάς Γιαννιώτης, όπως, λανθασμένα γράψαμε. Ζητάμε συγνώμη από το ξαδελφάκι Νίκο (Λάκη).
Με ιδιαίτερη χαρά και ικανοποίηση, φίλες- φίλοι και όχι μόνο, σας ενημερώνουμε, πως, τη σελίδα μας και όχι μόνο, από σήμερα θα την βρίσκεται καθημερινά στο διαδίκτυο με τον κωδικό: Giorgoskaza.blogspot.com. Είναι μια προσπάθειά μας, κυρίως, για τους συμπολίτες μας που βρίσκονται μακριά, εντός και εκτός της χώρας μας. ή δεν μπορούν να εγγραφούν συνδρομητές της εφημερίδας, ΕΟΡΔΑΪΚΟΣ ΠΑΛΜΟΣ, που μας φιλοξενεί, αλλά και να επικοινωνείτε μαζί μας, τόσο για ενημέρωση, όσο και για να μας στέλνετε παλιές φωτογραφίες, δικές σας, ή, των προσφιλών σας προσώπων και ακόμα να συμπληρώνετε, η και να δορθώνετε τα χαρακτηριζόμενα(από μας) άγνωστα πρόσωπα.

ΔΗΜΟΣΙΕΥΤΗΚΕ στον ΕΟΡΔΑΪΚΟ ΠΑΛΜΟ, στο φύλλο 1200 / 6 Ιανουαρίου 2010, σελίδα 27, ημέρα Τετάρτη.

Νο 1 /2010

1 σχόλιο:

  1. Φιλε Γιωργο,
    Συγχαρητηρια για την νεα σου προσπαθεια και καθε ευχη ωστε το blog σου να αποκτηση υψηλη επισκεψιμοτητα.Αυτο θα σημαινει, εκτος του οτι αναγνωριζεται η μεγαλη σου προσπαθεια και οτι εμεις οι Πτολεμαιδιωτες δεν ξεχναμε απο που ''βασταμε''. Μενιος Βανης

    ΑπάντησηΔιαγραφή